Специфика аудиторных занятий дисциплины «Практикум по культуре речевого общения английского языка» у магистров лингвистики

Библиографическое описание статьи для цитирования:
Воробец Л. В. Специфика аудиторных занятий дисциплины «Практикум по культуре речевого общения английского языка» у магистров лингвистики // Научно-методический электронный журнал «Концепт». – 2014. – Т. 12. – С. 401–405. – URL: http://e-koncept.ru/2014/54191.htm.
Аннотация. Статья раскрывает специфику учебной дисциплины «Практикум по культуре речевого общения английского языка» как предмет профессионального цикла подготовки магистров по направлению подготовки 035700 – Лингвистика. Особое внимание обращается на содержание аудиторных занятий представленное разделами / темами и видами учебной работы. В статье предлагаются примерные задания, способствующие формированию необходимых профессиональных компетенций у магистров лингвистики, а также список примерных тем для экзамена.
Комментарии
Нет комментариев
Оставить комментарий
Войдите или зарегистрируйтесь, чтобы комментировать.
Текст статьи
ВоробецdЛарисаdВикторовна,кандидаткультурологии,dдоцентdкафедрыdлингвистикииdмежкультурнойкоммуникации,dФГБОУdВПОd«КомсомольскийнаАмуреdгосударственныйdтехническийdуниверситет»,dг.dКомсомольскнаАмуреlarisa13@inbox.ru

Спецификаdаудиторныхdзанятийdдисциплиныd«Практикумdпоdкультуреdречевогоdобщенияdанглийскогоdязыка»dуdмагистровdлингвистики

Аннотация.dСтатьяdраскрываетdспецификуdучебнойdдисциплиныd«Практикумdпоdкультуреdречевогоdобщенияdанглийскогоdязыка»dкакпредметdпрофессиональногоdциклаdподготовкиdмагистровdпоdнаправлениюdподготовкиd035700d‬Лингвистика. Особоеdвниманиеdобращаетсяdнасодержаниеdаудиторныхdзанятийdпредставленноеdразделамиd/dтемамиdиdвидамиdучебнойdработы.dВdстатьеdпредлагаютсяdпримерныеdзадания,dспособствующиеdформированиюdнеобходимыхdпрофессиональныхdкомпетенцийdуdмагистровdлингвистики,аdтакжеdсписокdпримерныхdтемdдляdэкзамена.

Ключевыеdслова:d«Практикумdпоdкультуреdречевогоdобщенияdанглийскогоdязыка»,dмежкультурнаяdкомпетенция,dпрофессиональнаяdкомпетенция,dактивныеdметоды.

Учебнаяdдисциплинаd«Практикумdпоdкультуреdречевогоdобщенияdанглийскогоdязыка»dявляетсяdдисциплинойпоdвыборуdциклаdдисциплинdпоdвыборуdДНd(М).dВ2dФГОСdиdОПП.dОбластьdпримененияdрабочейdучебнойdпрограммыdдисциплиныdвключаетdвdсебяdосновнуюdобразовательнуюdпрограммуdподготовкиdмагистровdпоdнаправлениюdподготовкиd035700dЛингвистика.Содержаниеdкурсаd«Практикумdпоdкультуреdречевогоdобщенияdанглийскогоdязыка»dнаправленоdнаdобеспечениеdкомплекснойdподготовкиdконкурентоспособныхdполилингвальныхdспециалистов,dотвечающихdсовременнымdпотребностямdДальневосточногоdрегиона,dРоссииdиdмировогоdсообществаd[1].Обучениеdпоdдисциплинеd«Практикумdпоdкультуреdречевогоdобщенияdанглийскогоdязыка»dреализуетсяdсdприменениемdтрадиционныхdтехнологийd(сdэлементамиdдистанционныхdтехнологий)dобразовательногоdпроцесса.dКромеdтого,dвdходеdобученияdмагистровлингвистовdиспользуютсяdследующиеdактивныеdметодыdобучения:dОбсуждениеdпроблемныхdвопросов‬методdактивногоdобучения,dпозволяющийdактивизироватьdлексическийdиddграмматическийdфондыdзнанийdучащихся,dкоторыйdспособствуетdоживлениюdиdвовлечениюdучащихсяdвdпроцессdколлективногоdпоискаdистины.Ролеваяdигра‬методdактивногоdобучения,dпозволяющийdучастникамdдействоватьdвdрамкахdвыбранныхdимиdролей,dаdтакжеdмоделироватьdреальныеdситуацииdмежкультурногоdиdмежличностногоdобщения,dосновнойdзадачейdкоторогоdявляетсяdразвитиеdперсонажа.Дискуссия‬методdактивногоdобучения,dповышающийdинтенсивностьdиdэффективностьdпроцессаdвосприятияdзаdсчетdактивногоdвключенияdобучаемыхdвdколлективныйdпоискdистины.dПрименяетсяdдляdоживленияdмежличностныхdпроцессовdвdходеdмежкультурнойdкоммуникации,dаdтакжеdпозволяетddактивизироватьdлексическийdиddграмматическийdфондыdзнанийdучащихся.Диалог‬ методdактивногоdобучения,dпозволяющийdосуществитьdвзаимодействиеdмеждуdлюдьмиdвdусловияхdучебнойdситуации,dвdходеdкоторогоdпроисходитdинформационныйdобменdмеждуdпартнерамиdиdрегулируютсяdотношенияdмеждуdними.dСпособствуетdформированиюмежкультурнойdкомпетенции,dчтоdпредполагаетdтакжеdовладениеdследующимиdумениями:dвидетьdвdпредставителеdдругойdкультурыdнеdтолькоdто,dчтоdнасdотличает,dноdиdто,dчтоdобъединяет;dменятьdоценкиdвdрезультатеdпостиженияdдругойdкультуры;dотказыватьсяdотdстереотипов;dиспользоватьdзнанияdоdчужойdкультуреdдляdболееdглубокогоdпознанияdсвоей.Даннаяdдисциплинаdлогическиdиdсодержательнометодическиdсвязанаdсdдругимиdдисциплинами,dизучаемымиdстудентамиdнаdначальныхdэтапахdобученияdвdвузе:d«Практическаяdграмматика»,d«Практическаяdфонетика»dиd«Практикаdустнойdиdписьменнойdречи».dКромеdтого,dуспешномуdосвоениюdдисциплиныdспособствуютdнеdтолькоdпрактическиеdнавыкиdиdумения,dноdиdтеоретическаяdбаза,dсформированнаяdвdпроцессеdизученияdтакихdдисциплин,dкакd«Лексикология»,d«Теоретическаяdграмматикаdанглийскогоdязыка»,d«Социолингвистика»,d«Введениеdвdтеориюdмежкультурнойdкоммуникации»dиd«Деловойdанглийский»,dспособствующаяdформированиюdнеdтолькоdпрофессиональныхdкомпетенций,dноdиdобщегоdлингвистическогоdмировоззрения.dКромеdтого,dвdходеdосвоенияdданнойdдисциплиныdпроисходитdформированиеdпрофессиональнойdкомпетенции,dкотораяdпредполагаетdследующее:выявлятьdвозможныеdтрудностиdусвоенияdлексического,dграмматическогоdиdфонетическогоdматериалаdнаdосновеdвнутриязыковогоdиdмежъязыковогоdсопоставительногоdанализа,dаdтакжеdопределятьdвозможностиdопорыdнаdроднойdязык;

объяснятьdобразование,dзначениеdиdупотреблениеdлексическихdиdграмматическихdявлений,dиспользуяdлексикологическиеdиdграмматическиеdпонятияdиdтермины,dаdтакжеdстрановедческиеdзнания.Вdсвоюdочередь,dданнаяdдисциплинаdформируетdмежкультурнуюdкомпетенцию,dкотораяdпредполагаетdзнаниеdиdумениеdприниматьdвоdвниманиеdправилаdиdтрадицииdобщения,dпринятыеdвdкультурахdизучаемыхdязыков,dаdтакжеdкогнитивнуюdосновудляdправильногоdиспользованияdязыкаdвоdвсехdвидахdречевойdдеятельностиdприменительноdкdразличнымdфункциональнымdстилямd[2].ddЦельюосвоенияdучебнойdдисциплиныd«Практикумdпоdкультуреdречевогоdобщенияdанглийскогоdязыка»dявляетсяdсозданиеуdстудентовdсистемыdпредставленийdобdобщихdособенностяхdкультуры,dвdтомdчислеdиdкоммуникативноповеденческой,dвdанглоязычныхdстранах,dсистемыdзнанийdобdосновныхdфонетических,dлексических,dграмматических,dсловообразовательныхdявленияхdиdзакономерностяхdфункционированияdизучаемогоdиностранногоdязыка,егоdфункциональныхdразновидностях,dчтоdвdсвоюdочередьdспособствуетdформированиюdкоммуникативнойdкомпетентностиdиdпонимания.Вdрезультатеdосвоенияdданнойdдисциплиныdстудентыdдолжныdдемонстрироватьdследующиеdрезультатыdобразования:1)dумеетиспользоватькорректныеdсредстваdдляdдостиженияdкоммуникативныхdцелейdвdконкретнойdситуацииdобщенияdнаdизучаемомdиностранномdязыке,dаdтакжеdвыбратьdнужнуюdкоммуникативнуюdсхему,dисходяdизdданнойdситуацииdиdхарактераdотношенийdвdсоответствующейdсоциальнойdиdвозрастнойdсредеd[3];2)dспособенdосуществлятьdсамоконтрольdсdпомощьюdусвоеннойdкультурыdречевогоdобщенияd[4];3) владеетdспособностьюdмежкультурнойdвосприимчивости,dчтоdспособствуетdформированиюdнаdэтойdосновеdготовностиdкdразнымdформамdмеждународныхdконтактовdиdсотрудничества;4) владеетdосновнымиdособенностямиdофициального,dнейтральногоdиdнеофициальногоdрегистровdобщения.



Таблицаd1Тематикаdаудиторныхdзанятийdпоdдисциплинеd«Практикумпоdкультуреdречевогоdобщенияdанглийскогоdязыка»

№НаименованиеСодержаниеdразделовТрудоемкость1The world around us

Our environment, ecological problems we face nowadays. Recycling, ecology. Global tourism: pros and cons. Eco tourism. Mishaps while travelling. Different cultures and traditions. Intercultural communication. Conflicts and misunderstandings between people of different nations.162Technology

The development of technology nowadays. Various technological devices and gadgets the world has brought to us. Pros and cons of the technology. Artificial intelligence: a dream or reality? Developments in computer technology. Genetic engineering on plants, animals and people. Hightech crime of the future. Interplanetary travel.163seddodonddpo didcM

Newspapers and magazines in our life. Persuasive advertising. Young media consumers. Therole of the media in keeping us informed and entertained. Pros and cons of the TV reality shows. Politics and politicians. Famous politicians and their achievements. The main qualities of the best politician. Attacking famous people for their mistakes. Women in politics. Politically correct and incorrect.164Money and economicsMoney makes the world go round. Consuming world. We are all lenders and borrowers. Values of the modern society. Money in private hands: pros and cons. Negative and positive effecidofdmoneydondpeop e’Mdchorocier.dThedu idmoiedaim of business. Starting your own business: pluses and minuses. The main economic problems of the modern world. The countries of the third world.165A ddndoddoy’MdworkWork and business, careers, problems connected with work, unemployment, workaholism, professional skills. The role of work in our life. Freelancers ‬pros and cons. The main qualities you need to be successful in the sphere of work. Achievements and selfrealisation. 166Social issuesThe main important historical events in history. Racial preconceptions. Different kinds of discrimination. Various social issues (charity organizations, races of people, loneliness, the process of globalization). Ageism, sex discrimination, physically challenged people. Family violence. War and peace. World poverty. 16

Далееdмыdприводимdпримерыdзаданий,dкоторыеdмогутdбытьdиспользованыdприdизученииdдисциплиныd«Практикумdпоdкультуреdречевогоdобщенияdанглийскогоdязыка»dиdбудутdспособствоватьdдостижениюdуказанныхdрезультатов.

ЗаданияdнаdформированиеdпрофессиональноречевыхуменийdListening and speaking1. You are going to listen to a radio programme about the country that topped The EconomdMi’MddMurvey.dWhdchdcouniryddodyoudexpeciddidiodbedonddwhy?dLdMiendiodihedintroduction of the programme and take notes on the following:a) What led to the mass emigration from the countryb) The factors that contributed to the economic turnaroundc) The results of the economic miracle of the 1990s2. Compare what you heard with the partner. Discuss together with the partner.a) Were you surprised that this country came in at number 1?b) How much do you know about the country?c) Was there anything that surprised you in the introduction?d) Do many people emigrate from your country? Where to and why?3. Have you heard any other stories regarding national economies and the World Bank / IMF (International Monetary Fund)? Now listen to the three Irish people who moved back home after living abroad ‬Ian, Jackie and Mary. As you listen, decide which person:a. has found moving back a bit of a letdown.d……………b.ddMdconcerneddobouidihedgrowdngdweo ihdgop.d…………...c.dfee MdihedrdprdvocyddMdMomeidmeMddnvoded.d……………....d. thinks the new Ireland is overroied.d…………………….e.d efiddIre onddbecouMedofd dmdieddemp oymenidopporiundideM.d……………f. got feddupdwdihdMomedofdihedIrdMhdpeop ediheydmeidobrood.d…………….g.dfoundddidreo ydeoMydiodfdnddworkdondihedrdreiurn.d………………………h.denjoyMdiheddronydofdihednewdemp oymenidMdiuoidonddndIre ond.d…………d.dexpreMMeMdMerdouMdreMervoidonMdobouidihedchongeM.d………..d4.How do you personally feel about the following? Use the given expressions to voice your opinions about each. A nice idea in theory, it works in reality, to be in favour of, to have a few slight reservations, to be a big fan of smth, to be fundamentally opposed to, to stand on smth, to be in two minds about smth.You might also use the expression to explain how you feel ‬Idcou dn’idcored eMMdobouiddi!a cut in welfare spendingunregulated business activitythe European Uniona maximum 40hour working weekfree dental care for allglobalizationa 5percent cap on wage increases for the next five yearsЗаданиядлясамостоятельнойработыVocabulary1. Complete sentences 110 with one of the five particles and write its meaning.1.Se dngdmydbdkedMhou ddbrdng…………..MomedcoMh,dbuid eMMdihondIdneed.2.Peiro dprdceMdhovedreo ydMhoid…………..Mdncedod dexporiMdweredreduced.3.Wedcou dn’idpoydihedbd dModiheydcuid……………dourde ecirdcdiy.4.We’ddbeiierddrdnkd……………dbecouMedihedborddMdc oMdng.5.Thedgrocer’MdMhopdondihedcornerdwd dhovediodc oMed…………dun eMMdMo eMddmprove.6.Wedneeddiodcuid…………..ourdMpenddngdond uxurdeMddfdwedoredioafford a holiday.7.IdheordCdndy’Mdgeiidngd……………..dqudiedwe ddndherdnewdjob.8.sydporeniMduMedd…………..deveryd oMidpennydofdihedrdMovdngMdondrepodrMdiodihedrdhouse.9.Andongrydformerdio ddihedboyMdondhdMd onddiodc eord……………..,donddnoidiodcomedback.10.

The moment hedpuid…………….dihed dghiM,deveryonedMongd“HoppydBdrihdoy”.d2.dsoichdihedienddddomMddnddio dcMdwdihdiheMedmeondngM.dThereddMdonedyouddon’idneed.dto pay 50% eachtonot have much moneyto pay for everyoneto return stolen money to its ownerto neither gain nor lose moneyto set aside cash for future needsto use some money already savedto pay too much money for somethingiodconiro dihedMpenddngdofdodfomd y’Mdordorgondzoidon’Mdmoneyto steal money from the place where you work1.When we got to the restaurant my friends told me they had no money on them, so I had to foot the bill.2.Weddon’idexpecidiodmokedodprofdiddndourdfdrMidyeor;dwe’ dbedhoppydjuMidiodbreak even.3.Ii’MdverydgenerouMdofdyoudiodofferdiodpoy,dbuidIdihdnkdwedMhou ddgo halves.4.Although things are godngdwe dnow,ddi’Mdneverdodboddddeodiodsave some money for a rainy day.5.I might have to dip into my savingsto buy myself that coat. 6.IduMeddiodbedob ediodofforddiodgodouideverydndghi,dbuidnowdI’vedboughidodhouMedI’mdfeeling the pinch.7.He paid through thenosefor that thing he got at the fleamarket.8.She had her fingers in the tillso she soon lost her job.9.This is his wife who holds the purse stringsoidhome,dModhedcon’iddecddedonything.3. Put these idioms into categories 14.Таблицаd2

1. to be richTo throw money down the drain.2. to waste moneyHe’Md dvdngdondihedbreod dne.3. to have money problemsThedcompony’Mddndihedred.4. to be charged a lot/too much He’Mdworihdodforiune.

That cost us an arm and a leg.

They’redro dngddnddi.

To spend money like water.

She paid through the nose for that.

I was ripped off.

A light purse is a heavy curse.

4. When did you lasthave to tighten your belt? have to dip into your savings?fee dg oddyou’vedMoveddfordodrodnyddoy?ddddfdnddyourself in the red?get ripped off? have to foot the bill?throw money down the drain? go halves with someone?feel you were rolling in it?

5. Complete the sentences with the correct form of these idioms.to feel the pinch, to pour money down the drain, to spend money like water, to make ends meet, to be rolling in it, to cost an arm and a leg, to break even, to pay over the odds. 1.IdMo ddihedpodnidngdfordoMdmuchdoMdI’ddpodddforddi,dModdndihedendI…………..2.Wdihd owddncomeMdonddhdghdouigodngM,d onedporeniMdofiendfdndddidhorddio……3.ThedddomondddndSondo’MdrdngddMdhuge;ddidmuMidhoved……………4.IfdyoudbuydihdngMddndihediourdMidoreoMd dkedihoi,ddon’idbedMurprdMedddfdyoud…….5.Rock stars like Madonna and Sting, who’vedbeendorounddfordyeorM,dmuMidbe…………6.sdckdhodd oiMdofdmoneydiodMpenddwhendhedhoddodjob,dbuidnowdhe’M………….7.BuydngdMuchduMe eMMdrubbdMhdoMdihoiddMd dked………………8.SdncedJonedwondihedpoo MdMhe’MdbeendouidMhoppdngdeveryddoy;dMhe’Md………...

Творческоезадание Speaking1. Would you be happy or miserable if you:Fell on hard times?Lived on a shoestring?Lived in the lap of luxury?Were living rough?Cou dn’idmokedendMdmeei?Were rolling in money?Had to pennypinch?Were made of money?Were down and out?Had totighten your belt?Had a business that was doing a roaring trade?Lost a quid and found a fiver?2. Which people do these words describe? Why? Thrifty, skinflint, well off, hard up, privileged, underprivileged 3. Discuss how money or the lack of it affects your life. Observe the following aspects:Condyoudihdnkdofdonydocidvdiyd‘moredvdriuouM’dihondmokdngdmoney?dIfdMo,dwhoiddMddi,dand why is it more virtuous?DoeMdhovdngdmoneydgenero ydhovedodpoMdidvedordnegoidvedeffecidondpeop e’Mdcharacter? Justify your answer.Imogdnedyou’vedbeendgdvend$100,000diodMpendddndodweek.dWorkddndgroupMdondddecddedhowdyou’redgodngdioduMeddi.dWhoidoredyoudgodngdiodbuy?dAredyoudgodngdiodmokedonydinvestments? Will you give any to family/ friends/ charity? Come to a group decision. What do you think your plans say about your character?

4. Choose one of the topics and make a fiveminute speech.

1.What is your attitude to credit cards and other kinds of debt?2.What is your attitude to lending money to friends?3.Do poor and rich people have equal opportunities in your country?4.How much are the problems of the world due to the influence of money?5.How much money do you think you personally need to be happy? Can you think of

any disadvantages about coming into a lot of money? 6.It's not spiritual to have money; it's better to give than receive.7.Everything depends on money.5.ddsokedupdodpreMenioidondboMeddondihedMoydngd«DoeMdmoneydmokedihedwor ddgodround?»ddПримерныйdсписокdвопросов,dвыносимыхdнаdэкзаменdпоdдисциплинеd«Практикумdпоdкультуреdречевогоdобщенияdанглийскогоdязыка»1.Some people are embarrassed to talk about race because they think it might be offensive to others. How do you feel? Should we talk about it or is it better to keep quiet?2.Youngdpeop edcon’idgeidodjobddfdiheydare homeless ‬and ‬iheydcon’idofforddodhomeddfdiheydhoven’idgoidodjob.dHowdcondiheydgeidouidofdihdMdvdcdouMdcdrc e?dShou ddihedgovernment or city council do something to help? 3.The problem of ageism is one of the most urgent problems nowadays, especially in Russia. What should be done by the government to change the situation? 4.What are the pros and cons of immigration? Justify your answer with the facts and provide it with your own opinion? 5.To what extent has the life of a woman changed for the lasthundred years? Is it always good? Why/why not? Give your reasons. 6.If we continue to develop our technology without wisdom or prudence, our servant may prove to be our executioner.7.Change is not made without inconvenience, even from worse to better.8.Thereis always inequality in life. Life is unfair.9.

Home violence ‬is there the way out?10.

Journalism can never be silent: that is its greatest virtue and its greatest fault.11.

Can a woman really do something in politics or it is a myth of feminists?12.

Electionsare never fair and honest. Do you agree?13.Today the total disarmament seems impossible.14.Newspapers should have no friends.15.Globalization has brought a lot to the whole world. What are the pros and cons of it?

Ссылкиdнаdисточники1.dЧибисоваdО.В.dРабочаяdучебнаяdпрограммаdдисциплиныd«Методикаdобученияdпереводу»d//dУченыеdзапискиdКомсомольскогонаАмуреdгосударственногоdтехническогоdуниверситета.d2010.dТ.d2.d№d2.dС.d149159.2.dБрянскийdД.А.,dВоробецdЛ.В.dТренингdкакdсредствоdповышенияdмежкультурнойdкомпетенцииd//dУспехиdсовременногоdестествознания.d2012.d№5.dС.d3132.3.dВоробецdЛ.В.dПроблемаdполиткорректностиdвdаспектеdмежкультурнойdкоммуникацииd//dВестникdКостромскогоdгосударственногоdуниверситетаdим.dН.А.Некрасова.d2012.dТ,d18.d№2.dС.5759.4.dЯровойdИ.С.,dВоробецdЛ.В.dВербальнаяdкоммуникация:dизвиненияdвdразныхdкультурахd//dУспехиdсовременногоdестествознания.d2012.d№5.dС.d3ба.